De benadering

De benadering die ik toepas bestaat uit een combinatie van invalshoeken uit de positieve psychologie, haptonomie en psychomotorische therapie.

In de begeleiding staat voelen en ervaren centraal. Het gevoel is over het algemeen de basis voor het maken van keuzes. Of het nu gaat om studie/werk, opvoeding, relaties of wat dan ook. Voelen wordt helaas nog te vaak gezien als een teken van zwakte. ‘Slim zijn’ en ‘denken’ is in, voelen is ‘uit’. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar denken: hoe doen we dat, hoe leren we, hoe werken onze hersenen? Studies naar ons voelend vermogen lopen hierbij achter. Toch kunnen we uiteindelijk juist door te voelen betere beslissingen maken met ons hoofd. Samenwerking tussen voelen en denken is noodzaak: het vult elkaar aan. Net als je linker en rechter hersenhelft.

Ons leven is een aaneenschakeling van ervaringen. De indrukken die we opdoen slaan we letterlijk op in ons lichaam. Zo maken indrukken een lichamelijke afdruk: de totale uitdrukking van het lichaam veranderd. Lichaam en geest kun je niet los zien van elkaar. Sterker nog; het lichaam onthoudt dingen die je soms niet eens bewust waarneemt. Denk maar aan een kind dat een hete kachel aanraakt. Als volwassene ben je dit waarschijnlijk al lang vergeten, maar je lichaam heeft onthouden dat een hete kachel aanraken geen goed idee is.

Als je opgroeit in de westerse maatschappij leer je je gevoelens te verbergen. Het denken en verantwoordelijkheid nemen word van ons verwacht: je ‘moet’ wel. Dus we vermannen ons en gaan door. Soms kunnen we helemaal niet meer voelen of emoties tonen. Soms willen we niet; er is angst dat wanneer je dat ‘vat’ eenmaal opent, je een kuil instapt waar je niet meer uitkomt.

Als we gestrest zijn en onder druk staan is het lastiger om te blijven voelen. De maatschappij is er op gericht dat we steeds meer moeten in steeds minder tijd. Werk, studie, het huishouden, sociale contacten… Continue tijdsdruk, continue verwachtingen. Er is gebrek om even stil te staan bij onszelf.

Juist af en toe even stilstaan zorgt voor rust, balans en geluk. Het delen van ervaringen helpt wanneer dit gepaard gaat met het erkennen van je gevoel. Door aandacht te geven aan wat je doet en voelt en door dit te oefenen krijg je inzicht en acceptatie. Met die inzichten kunnen we gedrag veranderen zodat de balans tussen draagkracht en draaglast in evenwicht is.

Je kunt niet eindeloos met je hoofd bezig zijn. Wanneer je toch te veel focus van jezelf vraagt, verkrop je deze spanning in je lichaam. Dit wordt door iedereen anders ervaren; de ene persoon krijgt hoofdpijn, de ander buikpijn en een derde slaapt slecht.

Door middel van oefeningen help ik je ervaren wat je lichaam aangeeft. Het gaat om aanraken en geraakt worden. Vanuit beweging bewogen worden. Door middel van de oefeningen is resultaat meteen voelbaar. Dit zorgt voor eye opening momenten en dat boekt vooruitgang.

Door middel van de zes aspecten en de ervaringsgerichte oefeningen werk je aan drie stappen:

Stress Back

Door rust te nemen, op de rem te staan en je te focussen op regelmaat, slapen en bewegen kan jouw stresshormoonbalans zich herstellen.

Bewust in balans

Hierbij gaat het om het leren inzien van de aanleiding en oorzaken van je burn out en het leren voelen van de stress signalen en energiegevers

Implementatie

Hierbij gaat het er om dat je je grenzen leert bewaken, je energiebalans in evenwicht te houden en passie te vinden in de dingen die je doet.